• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dodatkowe 65 mln euro dla Pomorza. Gdańsk dostanie na tramwaj na Morenę

Piotr Weltrowski
12 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa. Linia tramwajowa na Morenę to nie miraż: bliskie zdobycia pieniędzy na jego budowę są władze Gdańska, pomoc obiecał też marszałek województwa.

Pomorskie projekty, głównie związane z transportem, dostaną 65,5 mln euro więcej w ramach unijnej pomocy na lata 2007-2013. Niemal na pewno starczy na budowę tramwaju na Morenę w Gdańsku.



Czy ministerstwo powinno odgórnie decydować, na jakie "działki" przeznaczone zostanie dodatkowe dofinansowanie?

Dodatkowe pieniądze przyznano tym województwom, które najszybciej i najskuteczniej wydawały do tej pory unijne pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego i programu Kapitał Ludzki. W obu wypadkach Pomorze załapało się do województw wyróżnionych, nie znalazło się jednak w czołówce.

Jeżeli chodzi o RPO, to na 16 województw, które dostaną dodatkowe pieniądze, zajęliśmy czwarte miejsce i liczyć możemy na dodatkowe 53,3 mln euro. Gorzej poszło nam wydawanie pieniędzy z PO KL - dodatkowe pieniądze dostanie tu tylko osiem województw, w tym Pomorze, które zajęło miejsce... ósme i ostatnie "punktowane". W ramach tego programu dostaniemy więc znacznie mniej dodatkowych pieniędzy, bo jedynie 12,2 mln zł.

- Na pewno pozostaje pewien niedosyt, ale 65,5 mln euro to naprawdę znaczące pieniądze, które pozwolą na realizację kluczowych dla naszego województwa inwestycji - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa.

To właśnie Pomorski Urząd Marszałkowski będzie rozdysponowywał pieniądze, nie będzie miał jednak w tej kwestii wolnej ręki. Na pewno nie będzie mógł ich przeznaczyć np. na infrastrukturę sportową i rekreacyjną, inwestycje związane z turystyką i drogi lokalne.

Jakie projekty liczyć mogą więc na wsparcie? Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zarekomendowało, aby pieniądze z RPO wspomogły projekty związane z infrastrukturą transportową, transportem miejskim, innowacyjnością, energetyką i szerokopasmowym dostępem do internetu. Pieniądze z PO KL pomogą z kolei projektom związanym z wsparciem przedsiębiorczości oraz osób pozostających bez zatrudnienia.

- Trudno na razie mówić o konkretach, ale na pewno projekty takie, jak tramwaj na Morenę czy budowa dziewięciu węzłów integracyjnych związanych z Koleją Metropolitalną. Myślę, że pieniądze pomogą też projektom wspierającym osoby, które straciły w ostatnim czasie pracę, bądź też stracą ją. Mam na myśli m.in. osoby zwalniane ze Stoczni Marynarki Wojennej, kolei i poczty - mówi Struk.

Zanim dodatkowe pieniądze zostaną wykorzystane, konieczne będą zmiany programów operacyjnych (ma to nastąpić w I kwartale bieżącego roku). Później nowe programy zostaną przesłane do Komisji Europejskiej, która będzie je musiała zaakceptować. Marszałek szacuje, że rozpoczęcie przyznawania nowych środków rozpocznie się na przełomie tego i przyszłego roku.

Tramwaj na Morenę za 100 mln zł

Pieniądze od samorządu województwa to już kolejne źródło środków do sfinansowania budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę, dzięki czemu jej budowa niemal na pewno ruszy w 2012 r.

Wiadomo, że na budowę linii oraz trzech tramwajów trzeba wydać ok. 100 mln zł. Dla porównania: budowa 3-kilometrowej trasy z Chełmu na Łostowice wraz z ul. Nową Łódzką kosztuje ok. 110 mln zł, a za jeden tramwaj Swing miasto zapłaciło 8,7 mln zł.

Linia prawdopodobnie pobiegnie nieco inaczej niż dotąd planowano. Z Siedlec wespnie się ona na Morenę ul. Nowolipie i Rakoczegozobacz na mapie Gdańska, ale zamiast skręcić w lewo, w ul. Bulońską zobacz na mapie Gdańska, pojedzie prosto i zjedzie w kierunku Niedźwiednika zobacz na mapie Gdańskai budowanej trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umożliwi to w przyszłości przedłużenie linii tramwaju w kierunku Oliwy.

Gdańscy urzędnicy nie liczyli, że znajdą pieniądze na tę inwestycję przed 2015 rokiem, ale uśmiechnęło się do nich szczęście. - W rządowym programie pojawiły się dodatkowe pieniądze, wynikające m.in. z oszczędności w przetargach oraz opóźnieniach w realizacji niektórych projektów. W grudniu wysłaliśmy już odpowiednie wnioski i wszystko wskazuje na to, że zostaną pozytywnie zaakceptowane - cieszy się zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski w rozmowie z Gazetą Wyborczą.

Gdańsk prawdopodobnie wykorzysta tę szansę, bo nie zasypiał gruszek w popiele i na własną rękę przygotowywał koncepcję programowo-przestrzenna. Jej założenia być może poskutkują budową takiego torowiska, po którym mogłyby też jeździć autobusy.

W najbliższym czasie miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosi przetarg na projekt budowlany i wykonawczy. Jeśli powstanie on wciągu roku, droga do budowy nowej linii tramwajowej będzie otwarta.

opr. ms

Miejsca

Opinie (213) ponad 20 zablokowanych

  • tramwaj... i co jeszcze (10)

    Może tramwaj w kosmos!

    • 30 286

    • 111 (1)

      Niezdolny do zapalenia papierosa ponieważ wywoła wielki pożar lasu.

      • 19 0

      • juras, to ze do pcimia dolnego pod twoja bude nigdy linii tramwajowej nie poprowadza, nie znaczy jeszcze, ze na Morenie nie

        moze byc.

        • 25 1

    • wiem, ze wam w Gdyni tramwaju brakuje, ale po co ten sarkazm? (3)

      • 52 9

      • (2)

        tak jak wam trolejbusów i ekologii... oraz równych bez dziur dróg i braku korków ;]

        • 9 44

        • buhahaha

          maslo maslane po porstu sledz powiedzial co wiedzial...

          • 34 6

        • Bez dziur? Ty tu w ogóle mieszkasz?

          A tranwaje to niech Gdańsk zostawi dla siebie. My mamy trajtki i styka.

          • 0 2

    • tory juz leżą i czekaja na infrastrukturę dostyosowanią pod nie, to dopiero w 2012 roku?

      babraja się z tą Łosytowicką, pewnie z Słowackiego lepiej nie będzie

      • 15 3

    • uwaga-jestes w Gdyni-wyłącz ROZUM,włącz PR (1)

      • 22 2

      • baba

        • 0 0

    • nie możliwe to tylko rakietom gulgul

      • 0 0

  • (11)

    jechałam ostatnio tym tramwajem i 3 chłopców w wieku ok 16 lat skrobało czymś szyby. sprawę oczywiście zgłosiłam do ZTMU

    • 185 11

    • dziwne... nie wiedziałem, że już kursuje

      '''

      • 43 8

    • zdjęcie (1)

      szkoda ze nie zrobiles zdjecia i nie zadzwoniles na policje. z drugiej strony tacy g*wniarze moga czlowiekowi krzywde zrobic jak sie na nich krzywo spojrzy:/

      • 39 6

      • jak rodzice to patologia w dresach to co się dziwić

        • 26 5

    • ale jakby kierowca zrobił coś źle to zaraz byś do niego cwaniakował , prawda ? Strach d...e ścisnął , mięczaku.

      • 12 16

    • jakby dzieciom rączki obcinano, to już by sie skończyło to szczenieckie zachowanie (1)

      kiedyś nauczyciele mieli władze,mogli przylać nie grzecznego dziecku, teraz dziecko może przywalić nauczycielowi, chora ta Polska.... ale niech pójdą na studia, to tam się rzeź laskami zacznie

      • 33 5

      • Tobie obcieli by jajka.

        • 2 0

    • (1)

      obleśna konfitura, brzydze się tobą nikola

      • 4 43

      • rodzine ci ubiją ale nikt z sasiadów nie zadzwoni bo to bedzie przecież dżem

        • 12 1

    • wapno ze ścian

      bo bieda w domu i niedobór vit.

      ze spokojem

      • 6 1

    • nikola jestes gorsza od tych malolatow bo podwinelas ogonek i s...a dopiero w domku zawiadomilas ZTEEMYzamiast odrazu z...malolatow pozdro

      • 0 11

    • zabić te osoby 16 letnie

      • 0 0

  • niedługo tramwajem dojedziemy na działki i nad jeziorko :) (2)

    • 127 10

    • W 2080 roku może tak być, masz rację

      • 12 10

    • coś wysoka cena jak za jeden tramwaj
      8,7mln to troszkę przesada

      • 0 1

  • Swietna inwestycja! (4)

    bardzo fajna sprawa!!! Oby wi,ecej takich inwestycji!!!

    • 170 9

    • tez sie ciesze

      ale pieniądze mielismy juz dawno ,tylko jakis pajac postanowil wydac na ECS

      • 17 3

    • tramwaj na Morenę ok ale realizacja do kitu

      • 8 9

    • Cieszymy się niezmiernie (1)

      ...ale jak znam życie znów się spóźnią z jakimś przetargiem i pieniądze znów przepadną. Do tego Tusk sprzeda LOTOS i pomorze zaorać będzie można.

      • 2 1

      • a napiszesz jakieś konkrety czy tylko dla zasady marudzisz?

        Gdzie i jakie pieniądze ostatnio przepadły bo znów się spóźniono z jakimś przetargiem?

        • 0 0

  • NO TO POLITYCY

    Z PO pokażą co niektórym samorządom jak w łaskę do nich przyjść.

    • 34 18

  • i bardzo dobrze że na tramwaje (10)

    w korku nie stoją i ekologiczne do tego :)

    • 174 10

    • ekologiczne ?? (5)

      a prąd to niby z jakiej elektrowni masz ? ekologicznej ?

      • 14 24

      • eko (4)

        Na pewno bardziej ekologiczne niż auta i busy

        • 25 8

        • Na pewno??? (3)

          A skąd ta pewność? Bo wszyscy tak mówią? Przydałyby się konkretne wyliczenia, uwzględniające nakłady energetyczne na wybudowanie torowiska, sieci trakcyjnej, samych tramwajów, bieżącej eksploatacji, itp.

          Tramwaje z napędem elektrycznym mają o tyle sens, że prędzej czy później paliwa kopalne się wyczerpią, a energię elektryczną można pozyskiwać z innych źródeł.

          • 14 12

          • Na pewno! (2)

            Torowiska to głównie warstwy odwadniające, stabilizujące, tłuczeń, tory z metalu i podkłady (betonowe bądź drewniane), nic w tym nieekologicznego. Materiały użyte do produkcji tramwajów nie różnią się wiele od tych jakie stosuje się w produkcji samochodów.

            Eksploatacja silników elektrycznych jest o wiele tańsza niż spalinowych, sprawność silnika elektrycznego 90 kilka procent, gdy spalinowego 30-40%. Plus trzeba dodać to, że nie trzeba stosować żadnych olejów oraz płynów chłodniczych. Nie mówiąc już nie trzeba stosować przekładni typu skrzynia biegów czy sprzęgła, przez co silnik elektryczny jest o wiele mniej awaryjny i o wiele tańszy w utrzymaniu. Jedyny minus to to, że nie ma dobrego sposobu na magazynowanie energii elektrycznej, dlatego potrzebna jest trakcja.

            • 22 2

            • można już magazynować energię (1)

              na razie na niewielką skalę. Mogą to być np. baterie (w Gdyni trolejbusy mogą na nich w dobrych warunkach przejechać do 4 km bez sieci) oraz superkondensatory zainstalowane na pojeździe lub na przystankach (vide szanghaj). Ta dziedzina rozwija się bardzo dynamicznie.

              • 2 2

              • nikt nie napisał, że nie można a jedynie, że niema na to jeszcze wystarczająco dobrego sposobu

                Rzeczywiście ta dziedzina rozwija się ostatnio dynamicznie ale minie jeszcze trochę czasu zanim osiągnie należyty poziom rozwoju.

                Obecnie istniejące rozwiązania umożliwiające magazynowanie energii w pojazdach (jak akumulatory, superkondensatory, ogniwa paliwowe czy choćby zasobniki kinetyczne) mają wciąż zbyt małe możliwości przy często bardzo wysokiej cenie.

                PS. Co niby przy autonomicznym pojeździe elektrycznym dadzą zasobniki energii na przystankach?

                • 0 0

    • na pewno tańsze w eksploatacji

      • 7 1

    • (2)

      Tylko zamiast 30minut jedziesz do domu 2 h :]

      • 4 10

      • stojąc w korku nie jadę szybciej niż tramwaj w godzinach szczytu

        • 11 1

      • Dokładnie, często jeżdżąc tramwajem mijam zakorkowany Gdańsk i stojące auta. W domu jestem dużo szybciej niż gdybym jechała samochodem :-)

        • 17 1

  • To super wiadomość. (9)

    Z tego co widzę to jedyną alternatywą dla Gdańska jest tramwaj.
    Z drogami to w Gdańsku jest tak , że dużo mówią a nic nie robią i to się chyba długo nie zmieni.

    • 82 26

    • (1)

      środki sa ograniczone, a potrzeby ogromne. zobaczymy jak zaprocentuja dotychczasowe inwestycje drogowe- slowackiego, obwodnica poludniowa, dokonczona trasa wz... .kilka dekad PRLowskiego zapoznienia wymaga wiele pracy i pieniedzy:/

      • 16 2

      • Jakich dekad PRLowskiego zapóżnienia.

        Tak na prawdę jedyną dekadą w której się nie budowało były lata 80-te.
        Lata 70-te to np. budowa rafinerii i Portu Północnego, Olivia, obwodnica, linia tramwajowa przez Zaspę i Przymorze, lotnisko w Rębiechowie.

        • 4 0

    • @Enter

      jak przyjedziesz kiedyś do Gdańska, to zobaczysz, jak "niewiele" robią z drogami. A na razie ciesz się dniem w swojej wiosce.

      • 20 11

    • w Gdańsku nic nie robią z drogami? (4)

      buhhahahaha skąd ty się urwałeś? chyba z 5 lat w gdańsku nie byłeś...
      Gdańsk buduje niemal najwiecej w całej Polsce ustępuje jedynie Warszawie!

      • 13 7

      • Byłeś w dzielnicach południowych Gdańska??? (2)

        Rzeczywiście dużo tam dróg budują, mieszkań za to bardzo niewiele. Oczywiście sarkazm nie odmieni rzeczywistości, ale dla przypomnienia powiem, że od 1990 roku nie wybudowano żadnej (zero, nul) drogi, ba nawet nie przeprowadzono modernizacji i remontów głównych dróg w tej okolicy. Jaźwiec skąd masz takie optymistyczne dane nt. Gdańska, czyżbyś uległ propagandzie, bo miejsca (4 i 8) raczej mówią zgoła, co innego. Co do linii tramwajowej to oczywiście tylko się cieszyć i mieć nadzieję, że nie będzie to trwało kilka lat - czego życzę wszystkim.

        • 6 10

        • byłem - nie raz (1)

          owszem 2 tygodnie temu był ranking na wp.pl w którym Gdańsk był na drugim miejscu po Warszawie pod względem budżetu na inwestycje. A przy tym mniej zadłużony od Krakowa, Poznania czy Wrocławia.
          Południowe dzielnice to nie cały Gdańsk ale z tego co pamiętam to budują tam 2 pasmową drogę i linię tramwajową.
          A że deweloperzy tam budują bez opamiętania byle kasę zgarnąć to ich problem.
          Znajdą sie tacy co sie na to nabiorą i kupią tam chałupy

          • 6 5

          • Dziękuje za info...

            Inwestycje, a właściwie ich poziom, decydują o komforcie życia mieszkańców. Należy jednak rozróżnić pojęcia, gdyż w ujęciu wartościowym, nie koniecznie są miernikiem poziomu życia. Ważniejsze jest, na co owe pieniądze są przeznaczone. Wysoki wskaźnik inwestycji bierze się z realizacji inwestycji związanych z Euro, ECS, II WŚ, – co raczej nie przekłada się na poziom życia.
            Zadłużenie m. Gdańsk już w bieżącym roku zapewne dorówna wspomnianym przez Ciebie miastom. Uważam, że pożyczać na inwestycje nie jest wstydem (przy braku własnych środków) – oczywiście z zachowaniem racjonalnego gospodarowania, (na co i ile, nie na bzdety lub fanaberie).
            Po 20 latach i wybudowaniu wielu nowych osiedli, miasto raczyło zdecydować się wybudować niecałe 3 km drogi dwujezdniowej, dwupasmowej i chwała im za to. Tylko, że to nadal nie rozwiązuje problemu, do ul. Nowej Łódzkiej trzeba będzie się jakoś dostać. Jak często bywasz w tych okolicach, to doskonale wiesz, jaki jest stan ul. Małomiejskiej i Świętokrzyskiej – tylko te dwie drogi będą prowadzić do węzła (pętli tramwajowej), co może okazać się tak samo nie wykonywalnym zadaniem jak obecnie, czyli korki? Dopiero jak zostaną zrealizowane dwie inwestycje drogowe (Nowa Małomiejska z Podmiejską i Nowa Świętokrzyska), zresztą od lat w planach, będzie w miarę normalnie tzn. znośnie.
            Południe ma ponad 65 tysięcy mieszkańców, więc nie uprawiaj demagogii, że ci wszyscy ludzie powinni kupić mieszkania w dzielnicach nadmorskich lub Wrzeszczu albo Oliwie. Po pierwsze jest to niewykonalne, po drugie już widzę komunikację w tak przeludnionych osiedlach przy ich obecnej infrastrukturze drogowej i komunikacyjnej (jednak lepszej niż na Południu).

            Pozdrawiam i dziękuję za rzeczową wypowiedź.

            • 5 3

      • nie zachwycaj sie tak bo to nie Gdańsk buduje

        budyń zlasował ci mózg

        • 3 1

    • Jak dla kogo...

      ...do mnie nie dojeżdża np. i się nie zapowiada.

      • 0 1

  • tragedia, gdyby politycy wszystkich opcji bez wyjatku, mysleli o rozwoju miast i regionów a nie o układach wyglądałoby to (2)

    zupełnie inaczej!!! ot, polska rzeczywistość

    • 43 11

    • o stołkach tylko mysla i wyborach (1)

      • 5 2

      • i żyją od wyborów do wyborów, a konkretami się nie zajmują

        • 6 3

  • Władze już zaczynają oszukiwać mieszkańców i dziennikarzy (3)

    Wraz z budową nowej linii na Morenę ZKM miał kupić 5 nowych tramwajów teraz mówi się o 3.

    Oj nie ładnie tak oszukiwać.

    • 55 13

    • Te dwa brakujące miały skręcać na Bulońską. Niestety, przepadły.

      • 15 4

    • ty sie tam najwięcej znasz

      • 1 4

    • ODP: Władze już zaczynają...

      A może tylko 3 bo nie liczyli, że będzie kasa przed 2015r.? Trochę dostaną, ale może na 5 to za mało - chyba że lepiej nie robić wcale i poczekać, aż będzie kasa na wszystkie pięć?

      • 0 0

  • A kiedy pojawi się Nowa Sikorskiego z przedłużeniem tramwaju z Chełmu na Orunię Górną? (6)

    W grudniu 2010r. miała być ostateczna decyzja i projekt tej inwestycji.
    Mamy już luty 2011r.

    Czy zapomniano czy włożono do "szuflady" i zapomniano że mieli do końca 2010r. przedstawić publicznie Nową Sikorskiego - przedłużenie z Chełmu koło Tesco do Małomiejskiej.

    • 69 16

    • Po co na Orunię? (1)

      abyście rozmontowali szyny i oddali na złom?

      • 14 24

      • Poprzednią moją opinię o tobie

        chyba usunięto więc teraz napiszę w imieniu mieszkańców Oruni tylko tyle,że to od razu widać iż twój iloraz jest naprawdę duży,może nawet dwucyfrowy.

        • 8 2

    • Budynia zakwaterować w tych psich budach Ekolanu koło Kowal (1)

      to droga w formie autostrady powstanie w 9 miesięcy !!

      • 15 8

      • bardziej kurnik niz psia buda:)

        ;)

        • 4 2

    • Nie pojawi się. (1)

      • 2 2

      • Do minusujących

        Zakład?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane