• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: Ruszył konkurs na projekty architektoniczne stacji

Maciej Naskręt
21 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Już w lipcu tego roku dowiemy się, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej, Już w lipcu tego roku dowiemy się, jak będą wyglądać stacje Kolei Metropolitalnej,

Jak będą wyglądały stacje Kolei Metropolitalnej? Okaże się już w lipcu, gdy rozstrzygnie się ogłoszony właśnie konkurs architektoniczny na ich projekt. Pula nagród wynosi 80 tys. zł.



Tak wyobrażała sobie stację Gdańsk-Rakoczego studentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Mierzwa. Praca wygrała  konkurs organizowany przez spółkę PKM wraz z władzami uczelni wśród studentów w ubiegłym półroczu. Tak wyobrażała sobie stację Gdańsk-Rakoczego studentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej - Aleksandra Mierzwa. Praca wygrała  konkurs organizowany przez spółkę PKM wraz z władzami uczelni wśród studentów w ubiegłym półroczu.
W piątek ruszył międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczną stacji zlokalizowanych przy linii Kolei Metropolitalnej między Wrzeszczem a Osową. Organizator - spółka samorządu województwa Pomorska Kolej Metropolitalna - dla zwycięzcy konkursu zarezerwowała 50 tys. zł, dla pozostałych nagrodzonych - w sumie 30 tys. zł.

Termin składania wniosków o dopuszczenie do konkursu upływa 27 maja, natomiast termin składania gotowych prac - 14 lipca.

Każdy z dopuszczonych do konkursu uczestników, będzie musiał przygotować koncepcje wszystkich ośmiu planowanych przystanków PKM: Abrahama, Niedźwiednik, Rakoczego (dla wersji przystanku kolei metropolitalnej powiązanego z przystankiem tramwajowym), Wróbla Staw, Kiełpinek, Budowlanych, Port Lotniczy, Barniewicka.

Czy konkurs architektniczny to dobry pomysł?

- Architekci będą musieli zaprojektować rozpoznawalny architektoniczny "znak graficzny", wspólny dla wszystkich przystanków. Może to być chociażby projekt jednakowych zegarów na każdej ze stacji - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Udział w konkursie jest też kuszący z innego względu. Jak zapowiadają władze PKM, najlepsza koncepcja będzie wykorzystana podczas projektowania linii.

Na początku maja PKM wybrała firmę, która wykona projekt techniczny kolei. Przygotuje go firma Transprojekt Gdański, która otrzyma za to 4,9 mln zł. Konkurs architektoniczny nie pokrzyżuje planów projektantom, bowiem skupiają się oni póki co nad projektem linii tymczasowej między lotniskiem, a Osową, po której pojadą w maju przyszłego roku pociągi z Gdyni.

Projektowanie całej linii rozpocznie się tuż po ogłoszeniu wyników konkursu na koncepcję architektoniczną stacji PKM na odcinku od Wrzeszcza do Osowej.

Nie jest to pierwszy konkurs PKM na koncepcję architektoniczną stacji Kolei Metropolitalnej. W tym roku rozstrzygnięto podobny plebiscyt wśród studentów Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej. O sprawie pisaliśmy w styczniu. Prace mogą stać się inspiracją zawodowych architektów. prezentujemy je w galerii poniżej.

Budowa Kolei Metropolitalnej ma kosztować 719 mln zł (netto), z czego 611 mln zł pochodzi z dotacji z Unii Europejskiej, ok. 93,5 mln zł z kredytu bankowego, jaki zaciągnie samorząd Pomorza, a 13,5 mln zł to środki zagwarantowane w budżecie województwa.

Kolej połączy Wrzeszcz z lotniskiem w Rębiechowie, linią kolejową do Kościerzyny i Gdynią. Dzięki nowej linii zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać do portu lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii planowane jest wiosną 2015 roku.

Miejsca

Opinie (100) 2 zablokowane

  • Projekt powinni zrobić architekci z Akademii Sztuk Pięknych. (11)

    Oni mają najlepsze projekty.

    • 33 64

    • (2)

      może i projekty mają ale nie do zrealizowania

      • 7 9

      • nie zgodzę się... (1)

        nawet te projekty nie do zrealizowania w ich wykonaniu są gorsze

        • 6 2

        • droga dedukcji...

          ...jak się wypowiadasz w "swojej" sprawie, to raczej się nie podpisujesz "studentka asp", bo chcesz być odebrany jako ktoś obiektywny, a nie subiektywny... prowokatorów wysyła się na drzewo, a nie wypisuje się komentarze, które im dają satysfakcję!

          • 1 0

    • .... (2)

      co ty wiesz o projektowaniu? wracaj do pasteli

      • 16 7

      • (1)

        co ty wiesz o pastelach? wracaj do betonu. Dać szansę studentce.

        • 10 7

        • Morda w rurę i nie bulgotać!

          • 5 2

    • ...żeby robić taki projekt...

      ... trzeba mieć rodzinę w PO

      • 10 12

    • architekci to niech się zajmą wyborem kolorystyki (3)

      jak widzę projekty co niektórych architektów to mam wrażenie że nie wiedzą co to jest grawitacja, już nie jeden raz widziałem ich wymysły lewitujące w powietrzu.
      Gięte szyby o takiej powierzchni na dachu nad peronem? - powodzenia

      • 12 6

      • konstruktorzy zawsze na ziemię sprowadzą wizjonera... (1)

        ...niestety czesto dlatego, bo zbyt skomplikowany układ do przeliczenia i zarzekają sie, że tego nie da się zrobić bo nie chce im się. A fakty są takie, że potrzebna jednak wiedza na temat nowoczesnych technologii i umiejetnosc poruszania się w nich a nie tylko umiejętność przeliczenia podstawowych układów i to przy pomocy programu komputerowego.

        • 16 5

        • problem leży w wykonawcy, a nie architekcie. za granicą da sie wykonac a u nas nie? a może dlatego, że najlepsi wyjechali?

          • 6 0

      • jak ja dostaję od konstruktorów projekt konstrukcji...

        to za łeb się łapię - małe budyneczki a dozbrojone jakby to bunkry miały być. No ręce opadają. Jak współpracuję z kimś starszym z doświadczeniem to jest OK. ale ci młodzi tak przezbroją i przekroje porobią takie, że zastanawiam sią, czy lobby betonowe i stalowe nie poinstalowało im wirusów w oprogramowaniu by więcej zarabiać czy to po prostu wynik ich niewiedzy we wprowadzaniu danych wyjsciowych. A piszę o młodych konstruktorach robiących już poważne projekty. Przecież Inwestor płaci kupę kasy za dużo a często inwestor jest państwowy, więc płacimy za to wszyscy.

        • 14 0

  • Ile będzie kosztować to podali (4)

    ale w jakim czasie? Jeżeli to dwudziestu lat to zbudują, to warto cud.

    Chyba zacznę chłodzić szampana

    • 13 13

    • o to bym sie nie martwił bo kasa już jest (1)

      a skoro jest kasa to na pewno są też już ci którzy chcą ją dostać, a będą chcieli dostac ją jak najszybciej - tutaj chyba wszystkim zależy żeby sprawę załatwić jak najszybciej

      • 1 1

      • dziś kasa jest, ale jutro może być już rozdrapana i nie będzie za co budować.

        • 1 3

    • spytaj sie p.Adamowicza

      • 0 3

    • czytaj ze zrozumieniem, mądralo.

      • 1 0

  • I tak nie wygra najlepszy czy najładniejszy projekt. (4)

    Wygra najtańszy.

    • 54 1

    • (2)

      dokładnie nie ma to jak nasze zamówienia publiczne

      • 4 1

      • (1)

        Przecież estetyka nie idzie w parze z kasą...
        można zbudować coś brzydkiego drogo lub coś pięknego tanio.

        • 2 2

        • perony w Pszczolkach i Tczewie

          byly tanie...

          • 4 0

    • pROJEKT

      I tu się mylisz wygra poprostu znajowy albo kuzyn ,kuzynki ciotki kogoś tam

      • 1 0

  • APEL DO PAŃ/PANÓW ARCHITEKTÓW: (9)

    Zaprojektujcie coś orginalnego, rozpoznawalnego.
    Nie musi to być od razu opera w Sydney, ale takie stacyjki, które będą miały to coś. Coś orginalnego, niepowtarzalnego.

    Te prostopadłoscienne potworki zaśmiecające Trojmiasto, zamieniaja nasz krajobraz miejski w betonową pustynie. Nie da sie w tym żyć.

    • 84 4

    • I jeszcze coś dodam od siebie: (2)

      Z tego co wiem, kolej metropolitalna połaczy lotnisko z miastem. Tym bardziej uroda i originalnośc stacyjek, połaczone z przepięknym krajobrazem to będzie PIERWSZE WRAŻENIE gości przylatujących do Trójmiasta.

      A nie ma drugiej szansy na zrobienie PIERWSZEGO WRAŻENIA.

      Pozdrawiam

      • 28 0

      • A nie ma drugiej szansy na zrobienie PIERWSZEGO WRAŻENIA. (1)

        Jest wystarczy pojechać do gdańska głównego taksówką za 400zł.

        • 5 4

        • :)

          • 1 0

    • Phi! Każda wizualizacja jaka powiaja się na tym portalu jest "oryginalna, niepowtarzalna" blablabla (5)

      Niepodobna do niczego co wcześniej istniało. Ale wszystkie mają jedną współną cechę: Torturują zmysły. Bo mają za nic symetrie i złotą proporcję. Architekciki za dychę nigdy nie słyszeli tych terminów.

      Liczy się tylko neogotyk, neorenesans i secesja.

      • 5 4

      • Symetria to dowód ciasnoty projektowej. Człowieku, rozwijaj się! (4)

        Nie ograniczaj się do podstaw.

        • 2 3

        • Nie oś czasu decyduje o jakości budynku, ale wygląd. (3)

          Słomiane chaty były gorsze od neogotyku, neorenesansu i secesji. Nie z powodu osi czasu, ale jakości.

          Dzisiejsze szklane ekskrementy są gorsze od neogotyku, neorenesansu i secesji. Nie z powodu osi czasu, ale jakości.

          Czysta psychologia: Budynki mające za nic symetrię są do dziupli. Syf, a nie rozwój. Ocenianie książki po okładce jest z definicji głupie.

          • 2 2

          • Buahahahha! A co ma symetria do jakości? (2)

            Facet, nie masz pojęcia o budownictwie i architekturze. Bredzisz tylko o neogotyku i secesji, czyli o zdobnictwie. Co to ma do jakości?! Weź się ogarnij.

            • 0 2

            • Wszystko jest proste jak konstrukcja linijki: Żeby zaprojektować coś zupełnie nowego (1)

              trzeba świrować. Nie, nie to nie atak. Po prostu wszelkie te ultra nowe wizualizacje są jednym stosem klocków rozrzuconych przez dziecko, do których uczony architekt dodał matematykę.

              Architekt powinien być na "ty" z psychologią, by być podziwianym.

              • 1 1

              • Całą współczesną twórczość nazywasz rozrzuconymi klockami.

                Fajnie masz. Setki styli, trendów, podejść do architektury wrzucasz do jednego worka i stawiasz naprzeciw jakichś bredni o jedynie słusznej architekturze neogotyki i secesji, tak jakby nigdy wcześniej i później nic dobrego nie zbudowano.
                Poza tym, dla Twojej wiadomości, secesja (ta popularna - hiszpańska, belgijska) nie ma nic wspólnego z symetrią.

                Do szkoły, człowieku, bo aż boli jak się to czyta!

                • 0 0

  • jaki znak graficzny? (3)

    ma być praktycznie, wygodnie,schludnie i miarę tanio

    • 8 9

    • ma być też ładnie

      • 6 0

    • tak do sobie mieszkaj w swojej stodole, ludzie chcą czegoś więcej, ale o czym tym możesz mieć pojęcie...

      • 1 1

    • Jak to jaki?

      Ch.w.d.p.
      Albo coś w tym stylu, a póżniej rozsmarować to po peronach. O znaki graficzne juz się nie kłopocz, trojmiejskie bydlęta same o nie zadbaja.

      • 1 0

  • Na zdjeciu wizualizacji stacji pokazany pociag ICx :) (6)

    Oby takie sprzety tam jezdzily, a nie jakis zlom.

    Najnowszy niemiecki IC:
    http://www.youtube.com/watch?v=NfaO21Z6si0

    Wejdzie do sluzby w ilosci 300 sztuk za 2 lata.

    • 15 5

    • założę sie że nie chciałbyś tych pociągów u nas.. (1)

      .. mało kogo byłoby stać na niemieckie ceny przejazdów tymi pociągami

      • 4 4

      • W Niemczech wlasnie jest o wiele taniej

        Przyklad:

        Przejazd pociagiem z Frankfurtu do Kolonii, pociagiem ICE, rozwijajacym 300 km/h na tej trasie ( ok 200 km odleglosc ) to koszt 30 euro.

        IC kosztuje z polowe mniej,a tez jedzie z 200 km/h chociaz.
        Wiec wcale ceny w Niemczech nie sa wyzsze, natomiast poziom uslug o niebo lepszy.

        • 1 2

    • oby takie tam nie jeździły (1)

      Przecież ICx to pociągi dalekobieżne zupełnie na nadające się do wykorzystania w charakterze miejskiej kolejki!

      Nie mają ani odpowiedniej liczby drzwi (co zwiększa czas wymiany pasażerów) ani przyspieszenia.

      Nie dało by się nimi więc osiągnąć zadowalająco wysokiej prędkości średniej na gęsto usianej przystankami miejskiej linii.

      • 6 2

      • Kompletnie nieprawdziwe rzeczy wypisujesz.

        Ten ICx jak i ICE maja najwieksze przyspieszenie z pociagow znajdujacych sie na niemieckich torach. Wiec co ty wypisujesz?

        Sa sklady po 3-4 wagony na krotsze trasy, np, wiec super nowoczesne i super parametry.

        • 1 2

    • moze i wejda ale w niemczech...

      o takich pociagach mozna u nas tylko pomazyc... niemcy maja dobrze rozwinieta trakcje i sie nie musza martwic... tu to nigdy nie przejdzie...

      • 2 1

    • Sprzęty jeździły - odpowiadam

      nie będą bo: Są za drogie :więc i tory będą dostosowane i siec trakcyjna

      PESA W Bydgoszczy ma takie (podobne) jak w waw na Okęcie , wiec będziemy mieli takie same tym bardziej ze Gdańsk ma umowę z Bydgoszczą a nie DB (np. na tramwaje ) i wystarczy rozszerzyć o ciuchcie – bez kosztowo!

      Drugie primo – po tych torach będzie jeździła także zapewne spalinówka np. z helu (te regionalne szyno busy) wrz – hel via Osowa

      Po trzecie primo – jeśli ma kursować co 15 min z czego w stronę Osowej co 30 min i w stronę Żukowa co 30 min, to jak na razie nie ma tam sieci trakcyjnej a jak będzie to raczej nie za naszego żywota – bo to dooogo prąd pociągnąć taki kawał drogi (nawet jeśli starczy na siec do Osowej no to dalej nie starczy i pewnie trzeba będzie się przesiadać na szynobus lub szynobusy będą jeździły po torach już zelektryfikowanych to niczemu nie przeszkadza by było po polskiemu

      Po czwarte – chyba nie sądźcie że te pociągi będą drałować tylko na tarsie Wrzeszcz – Banino i z powrotem , to będzie długa podróż (z Żukowa i Gdyni a na zbiegu torowisk łącząc się w Baninie co 15 min do Wrzeszcza (no a jeśli elektryfikacja jest tylko do Banina???)

      • 0 2

  • I będzie jak z Gdańskimi stojakami na rowery ostatnio (1)

    śliczne, kolorowe wizualizacje przestawiające coś kompletnie niepraktycznego i nieergonomicznego, albo coś, przy czym mający to zbudować inżynier się złapie za głowę.

    • 16 7

    • O, przepraszam.

      Te rozchylone damskie nogi były jak najbardziej praktyczne. I nikt mi nie powie, ze nieergonomiczne, bez prawa do parkowania"-)

      • 2 0

  • aż się prosi połączenie bezpośrednie dojazdu do stadionu (1)

    • 20 2

    • prędziej będzie do ECS-a

      • 3 1

  • Przetarg na kolejną wizualizację (4)

    mdło mi sie robi na kolejny projekt i kolejne obiecanki

    • 5 8

    • bo nie rozumiesz po co sie to robi i widać nie jesteś na bieżąco (3)

      Co innego że jak już redakcja popełnia taki artykulik to mogłaby też szerzej wytłumaczyć ogólny kontekst tego etapu projektu oraz w jakim celu sie takie prace przeprowadza

      niestety u nas media niczego już nie tłumaczą... jedyne co potrafią to rzucić chwytliwym hasłem i pozostawić czytelnika/słuchacza/widza bez wyjaśnienia o co tak na prawdę w tym chodzi

      • 4 2

      • to o co chodzi? (2)

        oprócz codziennych na trojmisto.pl "nowych' wizualizacji jak to będzie wspaniale :)))) na tym portalu nie ma nic tylko bałwochwalstwo i tzw nowe projekty które w rzeczywistosci ciągną sie i ciągną, o kosztach nie wspminając

        • 2 1

        • o tym własnie mówie (1)

          zero jakichś rzeczowych informacji.... tylko medialne hasełka

          • 2 1

          • to mów jaśniej, bo motasz jak redakcja.

            • 1 0

  • a skonczy się na tym co w Tczewie (2)

    zawsze są konkursy, a potem brak kasy i zwykły polbruk, do tego betonowe siedziska i niebieska blacha trapezowa

    • 31 1

    • hehehe to teraz pojechałeś

      Tczew to szczyt betonowej brzydoty... Ci co wyjeżdżają dalej niż za Tczew o zgrozo zauważą że na mniejszych stacjach jest dokładnie tak samo - taki sobie standardzik PKP

      • 9 0

    • i wiśniowa krawędz peronowa ;)

      z zaznaczonym rozbiegiem zeby przeskoczyć dziure :D

      Wlasnie, niech im ktos zwroci uwage, ze jak juz buduja nowe perony to w tej samej skrajni co pociagi. Jak nowe to sie nie rozleci szybko.
      Bo te dziury wynikaja z tego, ze i peron i pociag sa wedlug swoich najwęższych skrajni.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane