• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: powołano spółkę, która ją wybuduje

Maciej Naskręt
1 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r. Budowa torowiska Kolei Metropolitalnej ruszy najszybciej w 2012 r.

Sejmik województwa pomorskiego powołał spółkę, która zajmie się budową wartej ponad 800 mln zł Kolei Metropolitalnej. Nową linią kolejową pojedziemy najszybciej w 2015 r.



Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe. Władze Gdańska planują, że w 2018 r. torami nowej Kolei Metropolitalnej, na odcinku od Moreny do Strzyży, pojadą hybrydy tramwajowo-kolejowe.
W poniedziałek samorządowcy województwa pomorskiego powołali spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna, która zajmie się realizacją tej największej inwestycji kolejowej na Pomorzu. Samorząd województwa będzie sprawował pełną kontrolę na działalnością utworzonej spółki, niewykluczone, że część udziałów będą miały samorządy Gdańska i Gdyni.

Budowa TKM pochłonie nie mniej niż 800 mln zł, ale inwestycja może liczyć na unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów. W przyszłym roku spółka zadecyduje m.in. o ostatecznym przebiegu trasy kolei i wybierze firmę, która ją wybuduje.

Nowa trasa kolejowa zostanie wytyczona od istniejących torów w pobliżu stacji Gdańsk-Zaspa do Gdyni Wzgórze św. Maksymiliana. Pociągi pojadą po dawnym nasypie kolejowym przez Strzyżę, Niedźwiednik i Morenę. Dalej tory będą rozciągać się w dzielnicach Kiełpinek, Złota Karczma, Rębiechowo, aż do Osowej. Stamtąd pociągi pojadą w kierunku Gdyni już po istniejących torach.

Na istniejącej już trasie powstaną nowe przystanki przy ul. Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku oraz przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni.

Po torowisku, które pobiegnie przez Gdańsk, kursować będą mogły także tramwaje - na takie rozwiązanie nalegały władze Gdańska, które myślą o rozbudowie sieci tramwajowej w mieście.

- W tej chwili badamy trzeci, kompromisowy wariant przebiegu trasy przez Gdańsk - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Departamentu Koordynacji Projektów Wojewódzkich w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe. Mogłyby one poruszać się, nie tylko po torach tramwajowych, ale także po kolejowych, ułożonych na nasypie na odcinku od Moreny do pętli przy ul. Abrahama.

Miejsca

Opinie (157) ponad 10 zablokowanych

  • (5)

    wkoncu...budować , budować budować sa pieniadze to budowac irosnąc.
    Gdańsk tego potzrebje jak powietrza !!!!

    • 135 14

    • A ja potrzebuje powietrza, którego coraz mniej (2)

      smród, spaliny i syf w lasach.

      Czy beton, marketing i wyzysk nas nakarmi i zapewni płodność naszym dzieciom???

      • 10 18

      • no to po to budują ci kolej z możliwością przejazdów także dla tramwajów. smrodu nie będzie więc o co chodzi?

        • 18 0

      • Nie nikt nas nie nakarmi

        jak dorośli sami musimy się wykarmić. Pasożyty na drzewa:p

        • 1 0

    • nie mam mógzu

      • 10 0

    • kurcze, gdyby to się udało Trójmiasto byłoby innym miastem

      skok cywilizacyjny o 50 lat

      • 5 0

  • No nareszcie coś się ruszy! (3)

    Oby nie skończyło się tylko na wielkich planach i zapowiedziach!

    • 91 10

    • Jasne

      A ja wam mówie ze wczesniej niz 2020 rok tej kolei nie zobaczycie. to i tak optymistyczny wariant

      • 3 7

    • naiwna jesteś

      wybory idą, to trzeba się przypodobać

      • 2 7

    • ta kolej miała być przecież na Euro, teraz dają termin na rok 2015... ale żal!

      • 6 1

  • Po 2018 r. Gdańsk chce zainwestować w specjalne hybrydy tramwajowo-kolejowe.....

    na razie mamy hybrydy lenistwa w UM

    • 121 12

  • Kolejna medialna lipa PO. Ani na to nie ma pieniedzy, ani nikt nie zbadał oplacalnosci tego przesiewziecia. (12)

    No ale ida wybory samorzadowe, czyms publike trzeba ogłupic.

    • 72 75

    • Twoj PiSowski Prezydent mial duzo czasu zeby sie wykazac i nie zrobil nic przez 4,5 roku. (6)

      • 19 20

      • Skad człowieku w tobie tyle nienawisci. Kto cie zainfekowal: Bartoszewski, Palikot, Niesiolowski...? (4)

        • 10 25

        • A skad w Tobie tyle klamstwa? Czy ty tez oklamujesz wlasna matke jak Jarek? (3)

          • 13 17

          • Ten komentarz to jest wlasnie poziom PO (2)

            • 10 18

            • (1)

              O, znów prawacy się kłócą - już mnie to nie dziwi.

              • 6 2

              • jedni i drudzy się kłócą, bo mają z kim.

                poziom dyskusji żenujący lepiej już nic nie mówić

                • 5 0

      • cicho-sza! to teraz santo z ubitą

        • 4 5

    • "Budowa TKM pochłonie nie mniej niż 800 mln zł, ale inwestycja może liczyć na unijne dofinansowanie w wysokości 85 proc. (1)

      kosztów." naucz się czytać. A jeśli wątpisz w opłacalność tej inwestycji, to chyba nie wiesz nic o realiach w trójmieście:]

      • 10 0

      • No i ten komentarz przedstawia poziom Agi jej kolegow z partii. Aga chyba zdawalas mature za Giertycha?

        • 1 7

    • a wy wszyscy powyżej skończcie z tym politycznym bełkotem

      • 6 2

    • Komentarz Katona Młodszego ma w sobie trochę racji, ale mi się wydaje, że koledzy ludzi z UM mają pomysł na "inwestycje" ci im dadzą kasiorke zapewne więcej niż te 800 mln, tamci odpier... zrobią coś na odpieprz i przepiją kasiorke wraz z koleżkami z urzędu.

      • 1 1

    • Żeby mieć pogląd, niepotrzebna wiedza...

      Wystarczą miazmaty.

      • 1 0

  • oby naszym dzieciom żyło sie lepiej (1)

    Polska- tu myślimy o przyszłych pokoleniach ;)

    • 61 7

    • to mam gdzies przyszle pokolenie i martwie sie o siebie i o to zeby wodki nie zabraklo w sklepach.

      • 3 10

  • Będą protesty (4)

    I oddadzą w 2020roku

    • 49 4

    • i znowu marudzenie ;/

      • 7 4

    • Bo to PiSowiec PO prostu.

      • 3 4

    • nic nie uzasadnia takiego optymizmu

      • 2 3

    • nie będzie protestów bo ja na to nie pozwolę

      pokażę tym ekologom :)

      • 0 0

  • (5)

    pociągi i tramwaje na jednych torach ? dziwne rozwiązanie , może jeszcze na tory tramwajowe wpuszczą ET22 z 40 wagonami ?

    • 31 14

    • (1)

      Dziwne, czasem stosowane, ale niezbyt korzystne ani dla kolei, ani dla tramwajów

      • 11 1

      • Coś takiego działa w Karlsruhe, ale przy natężeniu ruchu u nas to raczej bez sensu!

        • 6 1

    • Dobre:-) (2)

      Pytanie. Czy połowa z tych mądrali, którzy komentują ten post wie, co to ET22?

      • 5 0

      • (1)

        To taki podwójny EU07.
        Ale te nasypy chyba nie wytrzymają składów towarowych.

        • 0 2

        • "Taki podwójny EU07" to ET41. ET22 ciężka towarow alokomotywa elektryczna o układzie osi Co-Co. Jednoczłonowa. Masa własan 114 ton

          • 1 0

  • Hybrydy..... (2)

    Uparli się na te hybrydy i ani rusz inaczej. Toż to drogie, drogie i jeszcze raz drogie. Nie lepiej wspólny węzeł na przesiadki w okolicach Moreny? Jeden wspólny peron i po sprawie.

    Przy okazji - nie wiem, czy wiecie, ale gdyby nie uparte zachowanie Gdańska kolej byłaby gotowa na Euro. Gratulacje za opóźnienie przyjmuje pan Lisicki.

    • 106 11

    • Hybryda (1)

      Bo ten Pan upiera się przy hybrydach, gdyż jeszcze nie ustalił kto i ile mu da za wygrany przetarg, albo jeszcze nie ustalili warunków, ktore spelni jedyny oferent - tak jak było z torami na Chelm. Kombinowali, kombinowali, az w końcu zgłosił sie ten jeden jedyny, ale za to właściwy i dopalcili paredziesiąt baniek - na nasz koszt. Oby zyło sie lepiej - to hasło PO. I im zyje się lepiej. A my - dopalcimy do PGE Areny, dopłacimy do PGE hali, dopłacimy do ECS, dopłacimy do KM, dopłacimy do ZTM, ... o czyms rownie rentownym zapomnaiłem? dajcie znać, bo wiek już nie ten, a pamięc sterana latami i studiami już nie taka.

      • 20 2

      • Zgred, usmiechnij sie! ;)

        • 2 0

  • (4)

    Dziwna sprawa z tymi hybrydami, nie wiem czy nie taniej byłoby zbudować dodatkowe tory dla tramwajów niż tak kombinować. Co innego gdyby takie tramwaje miałby pokonywać dziesiątki kilometrów... ale dwa kilometry z jakby nie było kłopotliwym połączeniem z torami na Wita Stwosza (stroma i ciasna pętla) to chyba przesada.

    Co do samej KM to bardzo fajnie, że coś się ruszyło. Tempo prac załamuje ale i z tego trzeba się cieszyć - łatwo sobie wyobrazić, że mogło być gorzej. Ja się ciesze szczególnie, gdyż wiele wskazuje na to, że będę regularnie korzystał z KM.

    • 46 3

    • (1)

      Czuję, że przez te "hybrydy" to "władze" Gdańska nieźle się na nich przejadą, i całą KM znowu szlag trafi...

      • 8 2

      • olo

        chyba "przytną" a nie " się przejadą"...

        • 1 0

    • Słusznie prawicie (1)

      Hybrydy to fatalny pomysł i opóźniający skutecznie cały projekt

      • 10 1

      • dlaczego ma spowolnic?

        jaka różnica czy zwykłe czy hybryda - przecie szyny są takie same

        • 0 3

  • Wybuduja kolej ktora niedlugo zarosnie trawa a pociagi beda smigac 40 na godzine. (6)

    Poprosimy jeszcze wiecej spolek bo jest zdecydowanie za malo.

    • 61 22

    • darmozjady (1)

      i kolejni "Kolesie" będą brali kasę za nic...

      • 6 3

      • jeszcze...

        bedziesz chętnie woził dupsko... :)

        • 2 2

    • 40 km/godz (2)

      jeśli to predkośc srednia, to całkiem nieźle.
      Moja średnia jazdy przez miasto oscyluje w granicach 30km/h, poza godzinami szczytu, kiedy spada nawet do 10 km/h

      • 14 1

      • Przesiądź się na rower (1)

        tu średnia oscyluje, nie zależnie od pory dnia, w okolicach 23km/h.

        • 7 4

        • mhmmm...

          tak mówi jurny młodzieniec... średnia prędkość 23km/h.... przez miasto ?

          Z Wrzeszcza na Matarnię też ? 15 - 18km/h to jest spoko prędkość ze światłami itd itp... no chyba, ze miastem nazywasz deptak nad morzem... :) To teraz sobie dolicz do tego 30 minut na ogarnięcie się w pracy... i już cały zysk czasoprzestrzenny psu na budę :)

          • 3 0

    • Będą osobne spółki tak jak w PKP

      spółka od pociągów, od torów, od sieci trakcyjnej, od peronów i od maszynistów

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane