• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna w najlepszym wariancie

Maciej Naskręt
13 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego. Stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Morenie - Rakoczego.

Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji Kolei Metropolitalnej w wersji najlepszej dla mieszkańców. Powstaną dwa tory, po których pojadą pociągi elektryczne.



Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej. Przebieg ponad 18-kilometrowej linii kolejowej z Wrzeszcza do Osowej.
Budowa Kolei Metropolitalnej będzie kosztować 719,1 mln zł, z czego 85 proc. - 611,2 mln zł - pochodzić będzie z Unii Europejskiej. To kwoty porównywalne z wydatkami na budowę drugiej nitki metra w Warszawie.

Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej w Gdańsku będzie realizowana według najbardziej dogodnego dla pasażerów wariantu. Oznacza to, że w połowie 2015 r. pojedziemy z Gdańska Głównego przed nowy terminal w Porcie Lotniczym w Rębiechowie pociągami o napędzie elektrycznym. Zajmie to nie dłużej niż 25 minut. Do dyspozycji będziemy mieli osiem nowych przystanków, w tym dworzec pod ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

W czwartek Zarząd Województwa Pomorskiego dał zielone światło do realizacji przedsięwzięcia przez spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA .

- Budując tę linię mamy nadzieję na wsparcie ze strony samorządów Gdańska i Gdyni, które chcąc spopularyzować Kolej Metropolitalną, powinny wybudować węzły integracyjne Strzyża, Rakoczego, Wróbla Staw, Matarnia, Osowa, Karwiny i Wielki Kack - mówi Mieczysław Struk, Marszałek Sejmiku Województwa Pomorskiego.

Inwestycja będzie podzielona na dwa zadania. Pierwsze to budowa linii dwutorowej od Portu Lotniczego w Gdańsku do linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia i wykonanie tymczasowego przystanku Gdańsk Port Lotniczy z peronami. Na tym odcinku nie powstanie sieć trakcyjna, czyli będzie on na razie obsługiwany przez szynobusy. Budowa ruszy w październiku 2011 r. i ma być gotowa w maju 2012 r.

Druga, znacznie większa część inwestycji będzie polegać na budowie linii dwutorowej od stacji Gdańsk Wrzeszcz do Portu Lotniczego w Gdańsku wraz z przystankami. Wtedy wykonana zostanie też elektryfikacja linii na całej długości z Wrzeszcza do Osowej i wybudowana zostanie stacja w Barniewicach. Z tym zadaniem wykonawcy będą musieli uporać się do 2015 r.

Już w kwietniu tego roku PKM S.A. wyłoni wykonawcę projektu, a w maju złoży wniosek o dofinansowanie z Unii Europejskiej. Wtedy też powinien mieć w ręku decyzję środowiskową dla budowy kolei.

Miejsca

Opinie (282) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • no i git! (15)

    • 194 7

    • (1)

      MAJONEZ!

      • 10 4

      • tylko dlaczego na starcie ekonomia kuleje?

        Rezygnacja z przystanku przy CH Matarnia to oczywiste zmniejszenie atrakcyjności tej kolei dla mieszkańców Zaspy, Wrzeszcza, Moreny. Bo o ile statystycznie latamy rzadko, o tyle na zakupy jeździmy często.

        W sytuacji gdy już wiadomo, że do funkcjonowania kolei trzeba będzie dopłacać, dlaczego świadomie rezygnuje się z tysięcy pasażerów dziennie? Przecież to żywa gotówka...

        • 3 0

    • już Ci papke z głowy zrobili? (2)

      w paint'cie zrobili parę obrazków, sypnęli trojmiasto.pl parę groszy za artykuł i Ty już im jesz z ręki?! Trochę krytycyzmu, a nie jak barany na rzeź! Dzieci szumu medialnego....

      • 9 49

      • Hi Bezszelestna zmijo

        tu tez zabierasz glos? w szybkim tempie idziesz w slady Tojtoja(To Ja) i Galluxa - 100% omnibusy.

        • 15 2

      • spl

        A weź uciekaj.

        • 0 0

    • .. brawo, mamy tuskostradę z 20-cm dziurami Gdansk-Gdynia i bedziemy miec kolej, (4)

      brawo, wkrotce bedzie arena i igrzyska, pamietajcie, no i ECS

      • 3 27

      • A Rosjanie mgłę rozpylili (3)

        A świstak zawija sreberka

        • 5 4

        • te swistak (2)

          nie dodales jeszcze ze "a rosjanie rozpedzaja chmury na 1-go maja" .... co nie napisze gazeta wyborcza i guru adas michnik to nie istnieje nie ? czyste sci-fiction

          • 1 0

          • (1)

            Czyli 1 maja, a nie 4 kwietnia i rozpędzają, a nie rozpylają.

            • 0 0

            • a to jak z rowerami

              w Radiu Erewań...

              • 0 0

    • (2)

      "Kolei Metropolitalnej na odcinku od Wrzeszcza do Osowej w Gdańsku będzie realizowana według najbardziej dogodnego dla pasażerów wariantu."

      A po polskiemu?

      • 0 6

      • korzystny wariant dla pasażerów to kupno samochodu (1)

        buhahahahaha, tak btw co sprawia że Polak tak naiwnie wierzy w jakieś wizualizacje ? macie zaćme umysłową ? .Teren obok medisona (4 lata), wyspa spichrzów (z 5 lat lekko), poszukajcie sobie wizualizacji o tym. Tak samo was w ch... robili. Gdańsk - wieś śpiewa i tańczy, budyń pływa razem z śniegiem po nie odśnieżonych chodnikach na starym mieście.

        • 2 2

        • pa pa blachosmrodzie bmw (15 letnim)

          • 0 0

    • Ciekawe czy PKM kupi super nowoczesne, szybkie, ciche sklady (1)

      Czy wpusci jakis zlom na tory:)

      A wlasnie. skoro sa wyliczenia, to musza obejmowac sklady.
      Wiec jakiej klasy pociagi beda tam jezdzic?

      Ja bym wybudowal Maglev'a...

      Koszty budowy te same, a potem zuzycie energii tylko 40% klasycznego skladu.

      • 1 5

      • chyba straciłeś mózg, maglev to kolej eksperymentalna, zbudowali ją u siebie chinole tylko na krótkim odcinku, w niemczech też kawałek jest i nie mają zamiaru dalej budować, poniważ jest to zbyt drogie, a prędkość użytkowa jest niewiele większa od szybkiej kolei na tradycyjnym torowisku.

        • 1 0

  • (9)

    Super, zobaczymy jak z realizacją będzie. Na pewno nasłuchamy się ile kto ukradł i zdefraudował. Byle nie zakończyli budowy w połowie.
    Przydał by się może jakiś tramwaj na Osowę, jaki kolwiek transport miejski, niezależny od obecnej infrastruktury.

    • 30 57

    • (2)

      Może sterowce?

      • 17 2

      • (1)

        katapulte!

        • 3 0

        • Na prawdę

          niezależny od infrastruktury :-)

          • 2 0

    • popieram ten tramwaj

      • 4 10

    • Nie rozumiem czegos... (1)

      "Wtedy wykonana zostanie też elektryfikacja linii na całej długości z Wrzeszcza do Osowej i wybudowana zostanie stacja w Barniewicach" - czy elektryfikacja nie objemie części lini z Osowej do Gdyni? Bez sensu taka połowiczna elektryfikacja

      • 2 2

      • Gdynia sie nie doklada

        Gdynia sie nie doklada, wiec z Osowy do Gdyni przesiadka na rowery :)

        • 8 1

    • Niepokojące sa prowizorki planowane przed euro

      jak wiadomo w Polsce prowizorki mają się najlepiej. Obawiam się, że tak bedzie w tym przypadku, bo okaże się, że po euro długi są tak wielkie, że budowa zatrzyma się na etapie tych tymczasowych peronów i szynobusów.

      • 3 5

    • re

      tu rewelacji się nie spodziewajmy ... składów nie będą mieli takich jak na obrazku :p

      • 2 1

    • Wszystko super i super

      Ciekawe tylko czy:
      1.w parze z nową trasą zostaną na tą trase zakupione nowiuśkie składy kolejowe
      2. władze miasta planują jakieś planowanie przestrzenne typu budowa porządnych dzielnic, czy dalej bedą brnąć taka samą polityką jak planowanie dzielnic gdańsk południe.
      Wszystko ładnie wygląda na prezentacjiach zobaczymy jak się sprawy potoczą.

      • 2 0

  • A gdzie stacja Gdańsk Zaspa ??? (23)

    Wystarczy zrobić zejście na wiadukcie do 2giego peronu i jest nowa stacja gdzie można się przesiadać na SKM

    • 91 17

    • Zaspa to blokowisko, (6)

      tam mieszkają ludzie, których nie stać na latanie samolotami i wakacje za granicą, więc raczej nie będą korzystać z tej trasy

      • 18 58

      • ty nie badz taki madry cwaniaku (1)

        bo sam pewnie mieszkasz w jakiejs dziurze pod gdanskiem...

        • 13 5

        • Jes jescze inny blad

          Stacja Matarnia powinna byc przy Ikei.

          • 6 1

      • (2)

        Zły urzędniku. Nie dość, że zły, to niedouczony. Wyjeżdża się na wakacje zagranice (dla niewtajemniczonych: funkcjonuje w języku polskim takie słowo jak zagranica), bo wyjazd za granice oznacza przekroczenie linii granicznej. Nie rozpowszechniaj i tak częstego w głupawych mediach błędu.
        P. S. A od Zaspy wara!

        • 7 4

        • nie wyjeżdża się zagranice tylko zagranicę marudo

          • 3 0

        • istnieje,

          ale mówi się 'wyjeżdża się (dokąd?) za granicę', a nie '(kogo/co?) zagranicę' 'zagranica' jest domyślną nazwą miejsca, a więc rzeczownikiem, nie przysłówkiem. można powiedzieć 'z zagranicy', ale w drugą stronę już nie:) no, chyba, że powiedziałbyś '(dokąd?)do zagranicy', jakkolwiek dziwnie by to nie brzmiało, ale to chyba też poprawne nie jest:D w skrócie musisz poprzedzić rzeczownik wspomnianym przysłówkiem. jak masz wątpliwości, to odmień sobie 'zagranicę' przez przypadki- podpowiem, że wyjdzie Ci biernik, odpowiadający właśnie na pytania 'kogo/co?':)
          o 'ę' już Ci ktoś napisał.
          A tak w ogóle, to sam w 3 linijce napisałeś 'za granice(ę)', to typowa ambisentencja. czy wiesz, że może być objawem schizofrenii?;)
          chyba, że napisałeś to specjalnie, by pokazać, że Ty też jesteś niedouczony...
          P.S. To, że on wypisuje brednie, nie znaczy, że że Ty ich nie wypisujesz.

          • 8 1

      • 'zły urzędniku' słoma z butów wychodzi

        • 1 2

    • Na SKM można się przesiadać we Wrzeszczu (7)

      • 13 5

      • Można tylko po co komplikować

        • 4 2

      • 40 tys. zaspian będzie jechało do Wrzeszcza, aby spowrotem przez Zaspe POjechać na lotnisko (4)

        oj duraki, duraki. A mówią że głupich nie sieją a jednak w Gdańsku sami się rodzą.

        • 12 7

        • żeby 40 tyś gdzieś jechało to najpierw musiało by tyle tam mieszkać (3)

          Na Zaspie mieszka zdecydowanie mniej osób a sporej części mieszkańców tej dzielnicy wygodniej albo równie wygodnie co do przystanku SKM Zaspa będzie dostać się do przystanku Wrzeszcz.

          • 1 8

          • Ty cgyba nigdy na Zaspie nie byłeś:)) (2)

            Już mieszka 40-sci a ciagle się rozbudowuje i co będą jeździć z Zapy do Wrzeszcz, a następnie przez Zaspę do Portu Lotniczego.
            Chyba, że faktycznie Marszałkowi chodzi o to, abt ta Gdańska Kolej woziła powietrze a unia za to zapłaci, a nie Polska:)))

            • 3 1

            • akurat byłem tam nie raz i dobrze znam tą okolicę (1)

              Zresztą nawet jak bym tam nie był to i tak mógł bym odszukać taką informację. Przecież ilości mieszkaniowców nie ocenia się "na oko".

              Wszelkie dostępne źródła podają liczbę mieszkańców Zaspy jako znacznie mniejszą od 40tyś a do tego z ujemnym saldem. Czyli mieszkańców tam ubywa.

              Jeżeli ktoś ma inne zdanie to proszę o podanie źródła to potwierdzającego.

              • 0 0

              • A Ty podasz swoje źródło?

                j./w

                • 0 0

      • Zauważ, że najczęściej trzeba do SKM dojechać

        Tak więc jadę autobusem do SKM Zaspa, przesiadam się, jadę do Wrzeszcza, przesiadam się, jadę i zaraz jestem znowu na Zaspie ale już w PKM.
        Można też 124 bezpośrednio do Wrzeszcza... i utknąć gdzieś po drodze w korku.
        Bardzo dobre rozwiązania ale w takim przypadku to ja wolę autkiem śmignąć Nową Słowackiego i w momencie w którym bym właśnie się przesiadał we Wrzeszczu będę już przy lotnisku.

        Podobnie z 33 tys. Przymorza.

        • 3 2

    • (3)

      docelowo PKM ma się w okolicach zaspy wpinać w tory SKM więc budowa nowego peronu na zaspie "na chwile" to wywalanie kasy w błoto.

      • 10 2

      • Dobrze, że ująłeś słowa "na chwilę" w cudzysłów

        • 5 3

      • PKM ruszy 2015

        "chwila" potem to 2020 - fajnie pomyślane

        • 1 0

      • tymczasowy przystanek Gdańsk Port Lotniczy z peronami

        A "wykonanie tymczasowego przystanku Gdańsk Port Lotniczy z peronami" z torami tylko do Osowy to nie wywalanie kasy w błoto?

        • 1 0

    • Wyliczenia se bezlitosne (1)

      Tluszcza z sypialni na Zaspie nie lata samolotami, wiec nie oplaca sie tam
      zatrzymywac skladu.

      • 2 4

      • ale w CH Matarnia

        pieniądze wydaje. Tak samo mieszkańcy Moreny do Matarni jeżdżą. A tu ani przystanku na Zaspie, ani przy centrum handlowym. Czyli urzędasy same sobie strzelają w kolano i będą niedługo marudzić, jakie to ta kolej przynosi straty, jednocześnie wycinając z projektu bardzo ważną funkcjonalność, kto wie, czy nie ważniejszą niż dojazd pasażerów na lotnisko.

        • 2 0

    • przesiąść się możesz kawałek dalej we wrzeszczu a jak jedziesz z gdańska to po prostu wsiadasz do kolejki jadącej do sopotu i (1)

      tyle

      • 0 0

      • i kupić DWA bilety

        żeby przejechać dodatkowo jeden przystanek.

        Jakie to cwane...

        • 1 0

  • (1)

    Nie uwierzę dopóki nie zobaczę

    • 82 10

    • wiecznie nieufny! Nawet już siedząc w tej kolejce nie uwierzysz w jej istnienie! Czy wy leniwe Polaki się kiedyś zmienicie?

      • 9 13

  • A budowa Drogi Słowackiego (3)

    Czy będzie odtworzona droga serwisowa po zlikwidowanym odcinku drogi Słowackiego przy lotnisku.

    • 27 11

    • A czy słyszałeś o znaku zapytania. (1)

      Wydaje ci się, że wystarczy wstawić "czy" i już powstaje pytanie.

      • 4 7

      • Przyganiał kocioł garnkowi :)

        • 20 1

    • TAK

      TAK

      • 0 0

  • super!

    żeby tylko wszystko poszło tak fajnie i kolorowo jak jest na papierze :)

    • 70 1

  • Bardziej tego projektu nie dało się spier.... (15)

    cdn

    • 13 95

    • może jakieś merytoryczne argumenty na poparcie (14)

      twojej opinii

      • 18 4

      • (12)

        *byt całkowicie niezależny od SKM
        -inne bilety
        -inne wysokości peronów
        -różne typy pociągów-nie mogą się zastąpić w razie awarii itp
        -inne tory
        *brak przystanku na zaspie -największe osiedle mieszkaniowe w Gdańsku -40tys (Kościerzyna i Żukowo razem wzięte) ludzi bez wygodnego dojścia do SKM .
        *brak możliwości puszczenia pociągu od strony Gdyni bezpośrednio w stronę lotniska,
        jeszcze kilka sie znajdzie

        • 13 35

        • brak przystanku na zaspie -największe osiedle mieszkaniowe (3)

          Gość zatrzymał się w rozwoju w latach... 60-tych?

          W międzyczasie powstało jeszcze Przymorze i Gańsk-Południe

          • 18 4

          • (2)

            brak możliwości puszczenia pociągu od strony Gdyni bezpośrednio w stronę lotniska mieszkańcom Przymorza nie przeszkadza?

            • 3 8

            • O co ci chodzi?

              • 0 3

            • ty w ogole powinni jezdzic w kolko dla ciebie co :D

              wez wyluzuj, ludzie z przymorza pojada sobie na VII dwor lub przesiada sie z SKM do KM we wrzeszczu, ale problem

              • 1 0

        • podaj proszę źródło tak szczegółowych i absurdalnych informacji

          Gdzie znalazłeś info o innej wysokości peronów, innych torach (cokolwiek to ma znaczyć) i o niezgodnym z tym stosowanym na SKM typie pociągów?

          Jeśli miało by tak być jak piszesz to niemożliwe było by w przyszłości dobudowanie wiaduktów łączących PKM z torami SKM (na początku powstanie połączenie z torami dalekobieżnymi i dla tego nie ma miejsca na przystanek Zaspa) a takie przecież jest w planach.

          Niezależność od SKM i inne bilety mogą okazać się zaletą. Jeżeli zamiast taryfy SKM obowiązywały by zwykłe bilety komunikacji miejskiej to mieszkańcy trójmiasta zdecydowanie by zyskali.

          Od kiedy Zaspa ma 40tyś mieszkańców i jest największym osiedlem? Choćby Przymorze jest znacznie większe.

          Po za tym Zaspa nie zostanie pozbawiona dostępu do PKM. W bliskiej odległości od tej dzielnicy są jeszcze dwa przystanki PKM do których można podjechać komunikacją miejską. Jeśli by robić co kawałek przystanek to czas przejazdu znacznie by się wydłużył.

          Przecież od strony Gdyni będzie połączenie z lotniskiem przez istniejąca już linię kolejową.

          • 13 4

        • I BARDZO DOBRZE ŻE PKP POWSTAJE BEZ SKM!!!!!!!! (2)

          W końcu mamy szansę na nowoczesną kolej na europejskim poziomie, a nie przestarzały zniszczony tabor i obskurne dworce!

          A co do pseudo argumentów wymienionych powyżej:

          - To SKM ma nieodpowiadającą europejskim standardom wysokość peronów 96 cm (w Polsce jest jeszcze tylko jedna równie przestarzała linia w W-wie z taką wyskością). Większość peronów w całej Europie, a także wszystkie obecnie modernizowane perony PKP w Polsce!

          - dlatego bardzo dobrze, że PKM będzie niezależną linią od SKM - bo połączenie takiej nowoczesnej linii z archaiczną SKM-ką byłoby duuuuużym krokiem do tyłu

          - jeśli chodzi o awarie, to ostatnie tygodnie pokazały, że to właśnie SKM jes pod tym względem nieprzewidywalna i ewentualne kursowanie pociągów PKM po torach SKM oznaczałoby w takiej sytuacji totalny paraliz komunikacji kolejowej w Trójmieście. Kursowanie pociągów PKM po innej linii niż SKM daje pasażerom możliwość alternatywnego środka transportu na co dzień, a także w sytuacji awarii któregoś z przewoźników

          - Co do Zaspy to... nikt chyba jeszcze nie zwrócił uwagi, że gdyby chcieć włączyć PKM w tory SKM na Zaspie to... trzeba by rozebrać istniejący przystanek i przesunąć go kilkaset metrów w stronę Wrzeszcza! Dla większości mieszkańców Zaspy oznaczałoby zatem pogorszenie warunków komunikacji a nie polepszenie!
          - Z Gdyni na lotnisko będzie mozna dojechać bezpośrednio linią przez Osowę - co wiadomo juz od kilku lat :)

          • 9 3

          • Badania ilości pasażerów pokazały: (1)

            PKM bez wpięcia do SKM będzie miała około 40% mniej pasażerów. To nie przekonuje?

            • 2 3

            • jakie niby badania

              podaj źródło tych rewelacji

              • 2 0

        • (2)

          na zaspie same dresy mieszkaja, to moze i lepiej ze nie ma tam przystanku, mniej bydla bedzie...

          • 7 5

          • (1)

            Mieszkam na Zaspie i żadnych dresów nie znam. A Twoja wypowiedź najlepiej wskazuje z jakiego środowiska pochodzisz.

            • 1 0

            • spl

              Znaczy się, nie mieszkasz na Zaspie. A nosek rośnie...

              • 0 0

        • - nie wszyscy lubią skm, ja np. bym wolał wspólny bilet na wszystko
          -a chciałbyś jeździć tymi starymi składami skm na nowej trasie?
          -województwo i samorządy wybudują, a skm za darmo przejmie i będzie zarabiać, tak?
          -przystanek na zaspie raczej jest niepotrzebny, bo docelowo pkm podłączy się pod tory skm, wiec po co wydawać kasę na kilka(naście) lat?
          - z powyższego powodu tory będą raczej takie same jak skm, czyli typowe kolejowe, zresztą chcieli tędy nawet pociągi niezwiązane z pkm przyjmować...
          -chodziło zapewne o dojście dla zaspy do przystanku pkm, bo do skm już jest, zresztą raczej niewygodny, a dla połowy zaspy równie łatwo dotrzeć do Wrzeszcza:)
          - to skm powinno zostać wchłonięte przez pkm:D
          -od strony Gdyni będzie jechał bezpośrednio na lotnisko z pominięciem gdańska, czysta korzyść, tylko Sopot ma problem:) ale gdyby zrobić zjazd z wału w obie strony(na zaspę i przymorze) TO dopiero byłoby marnotrawienie pieniędzy

          zapewniam Cię, że z pewnością dałoby się ten projekt zepsuć- wystarczyłoby posłuchać kogoś takiego, jak Ty...

          • 1 1

      • Zaspa swoją drogą, ale dla wszystkich zwolenników moge dac lepszy przykład:

        GDYNIA WZGÓRZE.
        Centrum miasta, ale PKM się nie zatrzyma....

        • 2 0

  • to bedzie oznaczalo koniec eldorado (3)

    dla ZLOTOWEK warujących na lotnisku. Oby jak najszybciej !

    • 183 1

    • I co ja terez zrobie? (1)

      • 0 19

      • zostaniesz kanarem w renomie :D

        • 28 0

    • Zanim ta kolej powstanie to......

      umrą ze cztery pokolenia tych ZLOTOWEK.

      • 11 2

  • Brawo !!!

    • 27 1

  • A z koleją tramwaj na odcinku Wróbla - Zaspa przez Nową Abrahama (2)

    bo z Zaspy na Morenę są niby jakieś wielkie potoki pasażerskie? Nawet przez Wrzeszcz nie będzie jechał. Ten tramwaj to strata pieniędzy.

    • 11 35

    • przez Nową Wałową gdyński łosiu

      • 2 4

    • no właśnie będzie wjeżdżał w linię na strzyży, która jeszcze 20 lat temu była częścią wrzeszcza i jechał w kierunku wrzeszcza. może trochę na około, ale już i tak wiadomo, że linia wzdłuż słowackiego+ spięcie linii na grunwaldzkiej, kościuszki i hallera nigdy nie powstanie, bo wyklucza to trasa słowackiego z wiadukttem nad grunwaldzką. wiec nie tak, to inaczej...i nie od wróbelka-elemelka tylko od rakoczego, gdzie kończyć się ma linia z siedlec na morenę.

      a tak poza tym wszystkim, to w artykule nie jest napisane, że tramwaj powstanie, w poprzednim było, że być może, a tu tylko ilustracja, w tekście ani słowa. a ten tramwaj naprawdę by się gdańskowi przydał- powstałyby inne osie komunikacji niż wzdłuż grunwaldzkiej i promieniście w bok...

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane